søndag den 27. juli 2014

Kære Jenny Han (The Summer I Turned Pretty)

Ved første øjekast tænkte jeg at din bog The Summer I Turned Pretty var en overfladisk YA-bog. Selve titlen indikerer at det er en af de typiske ”Pige har fået makeover, så nu kan fyrene lide hende”-kliché, og det er det også lidt. Og med lidt, mener jeg faktisk lidt. Hovedpersonen Isabel, kaldet Belly, har nemlig smidt brillerne til fordel for linser, og den næste sommer bliver hun målet for fyres interesse, men Belly har kun øje for én fyr, nemlig Conrad. Conrad og Belly har holdt sommerferie sammen så længe Belly kan huske, for Belly's mor er venner med Conrad's mor, og lige så snart skolen er forbi, tager begge hold familier mod stranden, og strandhuset. Dette gælder Belly og hendes mor og bror, og Conrad og sin mor og bror.
Denne sommertradition er noget Belly altid ser frem tid, især for at kunne komme nær sin store forelskelse, men hun har dog altid følt sig udenfor blandt de tre drenge. Denne sommer ændrer alting sig dog, og hvor Belly førhen skulle kræve opmærksomhed fra fra Conrad, oplever hun nu at hun automatisk får opmærksomhed. Også fra en anden kant end forventet, nemlig fra Conrads bror Jeremiah.

Først og fremmest har du skrevet en historie om kærlighed, men det jeg virkelig godt kunne lide var at det ikke kun var en kærlighedshistorie, men at andre seriøse emner også bliver taget op, såsom det at have kræft tæt inde på livet, hvilket overraskede mig. Det gjorde at jeg ikke følte det blev alt for meget sødsuppe hele tiden.
Selve opbygningen af din bog var jeg meget glad for. Du skiftede mellem at have kapitler omhandlende nutiden, og de forskellige somre gennem tiden, og dermed gjorde du det muligt for mig at få indblik i den dynamik der er imellem alle personerne, og hvordan det har udviklet sig. Jeg bliver dog nødt til at fortælle dig at jeg faktisk ikke er den store Belly-fan. Jeg synes hun til tider er irriterende og umoden (hvorfor stikker hun sin tunge ud hele tiden?) og mange gange er hun dybt egoistisk, og gør ting jeg slet ikke kan relatere mig til, men det kan måske skyldes at hun er 15 år, og opfører sig som en typisk teenager. Selvom Belly ikke var min kop te, så blev jeg alligevel fanget af din historie, og jeg vendte siderne rimelig hurtigt, for det er en hurtiglæst bog. Du vælger dog at slutte bogen meget brat og med ubesvarede spørgsmål, så jeg blev nødt til at læse videre i fortsættelsen med det samme, for at vide hvad der videre hændte Belly og brødrene.

Kærlig hilsen
Jenny Han: The Summer I Turned Pretty (Summer #1). Læst udgave: The Summer I Turned Pretty Complete Series. Penguin Books Ltd. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar