tirsdag den 8. juli 2014

Kære Joe Hill (Horn)

I din bog Horn vågner Ignasius op med tømmermænd og horn i panden hvilket jo ikke er normalt.. altså det med hornene. At vågne op med tømmermænd kender de fleste jo til. Ig er dermed blevet ramt af et svært tilfælde af djævelskab. Folk omkring Ig reagerer dog ikke på dem som Ig selv reagerede på dem. De tager det helt afslappet som om det er meget normalt at en fyr har to horn stikkende ud fra panden, intet usædvanligt i det. Mærkeligt nok begynder folk omkring ham dog at betro ham om deres inderste, forbudte tanker, ligesom Ig også får indsigt i deres liv når han berører dem. Hornene giver ligeledes Ig en form for magt der kan skubbe folk til at gøre de ting de hemmeligt ønsker at gøre. Der er ingen bedre måde at bruge sin nye ”gave” end at finde den morder der myrdede Ig's kæreste et år tilbage, et mord de fleste tror Ig har begået men er sluppet af med pga. manglende beviser.

Du har skrevet en, til tider, grov bog. Jeg føler virkelig med Ig i forhold til det han skal lægge øre til fra sin egen familie. Plottet er super spændende og interessant, og det fungerer rigtig godt at der i løbet af bogen bliver sprunget i tid og fortæller, hvilket både betyder at vi får indblik i hvordan Ig og kæresten mødte hinanden, og hvad morderen tænkte undervejs. Der var dog passager hvor mine tanker vandrede, fordi de ikke var lige så fængende som resten af din bog er. Du binder historien sammen til sidst i en pæn sløjfe, hvilket jeg synes er virkelig godt gjort, og fik mig til at synes din historien lige blev dét bedre.

Jeg elsker også hvordan du laver en hyldest til din far, Stephen King, ved at nævne Derry. Nice touch.


Kærlig Hilsen
Joe Hill: Horn. Org. titel: Horns. People's Press. 4/5

6 kommentarer :

  1. Jeg har ikke læst Joe Hill før, men glæder mig til at prøve, når jeg skal i gang med NOS4A2. Jeg tror, hans historier kan sætte fantasien igang, på måder, man måske ikke helt har lyst til. Gad vide, om der er referencer til King i alle hans bøger?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke selv læst NOS4A2, men jeg er svært begejstret for Horn og Hill's første bog Dødens Jagt, så jeg skal helt sikkert have læst mere af ham. Jeg kan faktisk ikke huske om han laver en reference i Dødens jagt også, jeg var ikke så obs på King's brug af Derry og Maine i sine værker dengang, men du må give lyd om der er reference(r) i NOS4A2! :)

      Slet
    2. Jeg har kun læst Carrie af King, så jeg kender dem ikke rigtig, men Derry og Maine - det skal jeg holde øje med! :)

      Slet
  2. Jeg er ret spændt på at få læst noget af Hill - er bange for at han i mine øjne altid vil stå i skyggen af sin far, hehe :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan måske være svært at glemme at det er Kings søn mens man læser, fordi de netop skriver indenfor samme genre, men jeg synes Joe gør det virkelig godt :)

      Slet