onsdag den 13. august 2014

Kære Jesse Andrews (Me and Earl and the Dying Girl)

I din YA bog Me and Earl and the Dying Girl starter hovedpersonen, Greg, ud med at fortælle os læsere at det altså er ham der har skrevet bogen. Greg er ellers normal filmskaber, men stoppede sin (korte) karriere fordi den sidste film han lavede, slog en person ihjel. Og så er bogen ligesom i gang.
Greg fortæller os at han blev tvunget af sin mor at opmuntre Rachel, som har fået leukæmi, og sammen med sin ven Earl, begynder Greg dermed at hænge ud med den døende pige.

Selve opbygningen af din bog var det første der irriterede mig. Du har skrevet alt dialogen i din fortælling som var det et filmmanuskript, hvilket som sådan passer godt overens med Gregs interesse for at lave film, men jeg synes ikke det gav noget ekstra til fortællingen. Derudover gør du meget brug af lister, som er noget jeg normalt synes rigtig godt om, men jeg følte at det i din bog brød flowet i din historie. Greg og Earl bander også utrolig meget, hvilket jeg slet ikke har noget imod, jeg bander selv fucking meget, men jeg syntes bare ikke det fungerede for dine karakterer. Især ikke når Greg bander af sin mor, foran sin mor. I princippet er Greg ikke særlig sympatisk, jeg kunne overhovedet ikke lide ham, nok især på grund af al den negativitet han øser ud i ”sin” fortælling. Derudover er Greg åbenbart hylende morsom, alle griner af de jokes han laver, men jeg syntes bare han var uendelig plat. Dog er hele bogen baseret på Gregs eget synspunkt, så kan os læsere egentlig stole på det han fortæller os?

Jeg var meget skuffet over din bog. Jeg føler lidt du har prøvet på at ride med på John Greens kræft-bølge, men uden at få det til at fungere. Efter jeg vendte den sidste side, tænkte jeg for mig selv; ”Hvad var pointen?”.



Kærlig hilsen
Jesse Andrews: Me and Earl and theDying Girl. Harry N. Abrams. 1/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar