fredag den 29. august 2014

Kære John Green og David Levithan (Will Grayson, Will Grayson)

I jeres bog Will Grayson, Will Grayson som i har arbejdet sammen om at skrive, møder vi 2 fyre, begge med navnet... ja Will Grayson. Den måde i har fået det til at fungere med at I er to til at skrive denne bog, er ved at i hver især har jeres Will at skrive om, og med skiftevise kapitler fra hver Will's synspunkt.

Green, din Will karakter er den typiske Green-hovedperson; en fyr der holder sig udenfor de populæres kliker, generelt bare holder sig tilbage i forhold til andre personer, og især pigerne som han har svoret ikke at date, og krydret med de klassiske indre monologer som du, Green, er så fantastisk til at skrive. Levithan, din Will er derimod en meget depressiv, agressiv, homoseksuel teenager, der ligeledes ikke er en del af de populæres masser. Denne Will har et meget dystert sind der skinner (for?) meget igennem kapitlerne. Det betyder dermed også at den Will jeg bedst kan lide at læse om er Greens udgave, hvilket kun baseres ud fra den skrevne dialog, for det funker bare altid for dig Green. Levithan, du skræmmer mig derimod væk, allerede fra første kapitel med din beskrivelse af den deprimerende Will. Jeg kan overhovedet ikke relatere mig til ham, og jeg føler at det er dine kapitler der trækker bogen ned, især også på grund af din skrivestil, der tydeligvis er forskellig fra Greens måde at skrive på. Det er som sådan positivt nok at I skriver på hver jeres måde, så man kan læse sig frem til hvilken Will der tales om i hvert kapitel, men jeg bryder mig bare ikke om din måde at skrive på, Levithan.

Selve plottet i bogen kan opsummeres til at de to Will'er mødes, og begynder at blive viklet ind i hinandens liv. Bogen er god, men det er faktisk ikke Will karaktererne der gør bogen god, selvom det er dem der er hovedpersonerne. I min læsning blev Tiny Cooper den største stjerne. Tiny er en stor, fabulous homoseksuel fyr der er bedste venner med den ene Will, og begynder at date den anden Will, og egentlig er den person der vedligeholder forbindelsen mellem de to Will Grayson'er i bogen. Tinys drøm om den fuldstændige kærlighed er det der redder hele bogen, i mine øjne. Jeg håber faktisk lidt på at Tiny får sin egen bog, så jeg kan få lidt mere Tiny Cooper ind i mit liv.

Kærlig hilsen
John Green & David Levithan: Will Grayson, Will Grayson. Penguin Books Ltd 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar