tirsdag den 26. august 2014

Kære Stephen King/Richard Bachman (Manden der blev tyndere)


I din bog Manden der blev tyndere møder vi Billy Halleck, som er en robust mand (helt ærlig, så er han bare tyk), hvilket Billys kone ikke har lagt skjul på at hun synes han skal gøre noget ved det. Til både Billys og sin kones overraskelse begynder han at tabe sig ½-1 kilo om dagen, men det sker ikke med vilje. Billy er nemlig blevet forbandet af en sigøjnermand, fordi Billy ramte, og dræbte, en ældre sigøjner der gik ud foran hans bil. Billy blev frikendt af retten (med lidt hjælp af vennetjenester), men ikke frikendt af den hævngerrige sigøjnermand. 


Billy er i forvejen meget påvirket af ulykken, den lægger en dæmper på Billys glæde og på gode oplevelser, og med en forbandelse oveni der gør ham skræmmende tynd, beslutter Billy sig for at finde sigøjneren og få fjernet forbandelsen inden han svinder helt ind til ingenting.


I mine øjne er det helt sikkert den bedste Bachman-bog du har skrevet. Den holdte mig fanget helt til slutningen, for jeg blev nødt til at vide hvad der ville ske Billy, ligesom din beskrivelse af frygten for noget man ikke selv kan kontrollere er helt fantastisk. Jeg synes det er meget interessant at kunne følge Billy i de forskellige faser han går igennem som følge af sit vægttab; glæde, undren, frygt, rædsel, desperation, besættelse og selvbedrag. Alt det og en fantastisk slutning gør det til en rigtig god bog. Ligesom jeg også godt kan lide at du refererer til dig selv i bogen. Jeg er fan!

Venlig Hilsen
Stephen King (som Richard Bachman): Manden der blev tyndere. Org. titel: Thinner. Artia. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar