mandag den 8. september 2014

Kære John Green (An Abundance of Katherines)

Hvad har matematisk teori, tamponsnore og piger ved navn Katherine tilfælles? Ikke ret meget, men i din Young Adult bog An Abundance of Katherines er der en sammenhæng.
I bogen følger vi Colin Singleton, som har datet 19 forskellige Katherines, og alle 19 Katherines har dumpet ham. Efter at Katherine nr. 19 dumper ham, vælger Colin og vennen Hassan at tage på roadtrip, så Colin kan komme sig over bruddet. Roadtrippen varer ikke længe, for da de to venner ankommer til en by kaldet Gunshot møder de Lindsay, hvis mor (som har en fabrik der producerer tamponsnore) ansætter de to drenge til at optage byens beboere fortælle om byen de bor i. Imens han udfører sit arbejde prøver Colin ligeledes at finde på en matematisk teori der ville kunne forudsige et forholds længde, og hvem der slår op med hvem, baseret på de 19 Katherines der har slået op med ham.


Colin er gifted i den forstand at han lærer hurtigt og nemt, hvilket betyder at han ved en masse kedelige facts han kaster af sig når, og hvor, som helst. Derudover er han god til at lave anagrammer af alting og han er utrolig sensitiv. Jeg ved godt at du har skabt Colin på den her måde for at gøre ham til helt sin egen, en karakter man normalt ikke møder i bøger, men de egenskaber han har, gør at jeg faktisk ikke fatter sympati for ham, og hvilket i sidste ende gør at jeg ikke bryder mig særlig meget om historien.
Derudover går alt det matematiske gøjl hen over hovedet på mig, og betød jeg blev dybt frustreret over ikke at forstå den teori Colin havde skabt. De mange sidenoter du også har tilføjet for at forklare Colins store viden om facts er også en forstyrrelse for min læsning. Jeg bliver desværre nødt til at fortælle dig at denne her bog er den bog jeg mindst bryder mig om blandt alle dine bøger. Det skyldes nok at jeg havde forventet noget mere/noget andet. Selve ideen om de 19 Katherines lød virkelig god, men jeg følte ikke at det blev udnyttet på den rigtige måde.

Kærlig hilsen
John Green: An Abundance of Katherines. Penguin. 2/5

2 kommentarer :

  1. Ah, ja. Det her er faktisk en af de Green-bøger, jeg endnu ikke har fået læst. Simpelthen fordi præmisset slet ikke tiltaler mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det forstår jeg godt. Det var også den Green-bog jeg forventede jeg mindst kunne lide, og jeg fik (desværre?!) ret

      Slet