torsdag den 22. januar 2015

Kære Jean Hanff Korelitz (Det burde du have vidst)

I din nye roman Det burde du have vidst bliver vi præsenteret for Grace. Grace har det perfekte liv; Hun er psykolog med egen praksis, en talentfuld dreng der går på samme privatskole i New York som Grace selv gik på, og hun er gift med en charmerende læge der har sat sig for at redde børns liv. Igennem sit arbejde møder Grace mange kvinder som har problemer i deres forhold, noget som Grace mener kunne have været undgået, så derfor skriver hun en bog med titlen Det burde du have vidst, der forklarer hvordan kvinder i starten af et forhold tit og ofte ignorerer de advarselssignaler mænd udsender. Kort tid inden hendes bog udkommer, krakelerer Graces verden dog. Det starter med at en af mødrene på privatskolen findes myrdet, og kort tid efter forsvinder Graces mand også. Pludselig går hele Graces liv ikke kun op i at holde velgørenhedsarrangementer for skolen, at have den perfekte Birkin taske eller være kvinden der ved hvad der er bedst i andre folks forhold, men i stedet skal hun til at reflektere over sit eget liv, og det liv hun har skabt for sin søn.

Jeg elsker hvordan du starter bogen ud med at Grace bliver interviewet om sin nye bog, for det er den perfekte måde hvordan læseren får indblik i teorien der ligger bag, og som har stor betydning for din bogs handling. Derudover opdeler du det i et Før, Under og Efter, hvilket jeg føler er med til at opbygge stemningen, noget jeg synes du gør virkelig godt. Jo længere jeg kom ind i bogen, jo mere opslugt blev jeg af at vide hvad der ville komme til at ske. Hele handlingen foregår fra Graces synsvinkel, hvilket betyder at vi hele tiden får indblik i hendes tanker og følelser, men samtidig bliver læseren også opmærksom på Graces fejl, som Grace selv er helt blind overfor, ligesom Grace er med til at give små hints her og der til hvad der er årsagen til at hendes liv falder fra hinanden, uden hun selv ved at det rent faktisk er hints. På grund af at det hele foregår fra Graces synsvinkel, kommer der også tit mange beskrivelser, hvilket for nogle vil gøre bogen meget langsommelig, men for mig var det en måde hvorpå jeg blev investeret i Graces liv. Bogen handler ikke så meget om hvad der sker, men hvordan det påvirker Grace, og det synes jeg er dejligt forfriskende.

På forsiden af din bog står der ”Til dig der kunne lide Kvinden der forsvandt”, hvilket jo i høj grad appellerer til mig, da jeg elsker Flynns psykologiske thriller. Jeg kan på en måde godt forstå sammenligningen, da både din og Flynns bog omhandler en person der pludselig bliver bevidst om at hans/hendes liv ikke var som forventet, og som bliver ført bag lyset, men det er så også der sammenligningen stopper. Der er intet stort twist i Det burde du have vidst, som vender hele handlingen på hovedet, og det behøves der heller ikke!

Kærlig hilsen
Jean Hanff Korelitz: Det burde du have vidst. Org. titel: You Should Have Known. Anmeldelseseksemplar fra Gads Forlag. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar