torsdag den 15. januar 2015

Kære Susan Ee (Englefald)

I din dystopiske ungdomsroman Englefald oplever vi verden efter at englene har overtaget magten. I din bog er englene ikke nogen rare væsener, men derimod nogle krigeriske, majestætiske væsener der har angrebet jorden og efterladt den ødelagt til menneskerne mens de selv boltrer sig i deres opbyggede reder. 

17-årige Penryn mærker især efterdønningerne af englenes angreb. Hun har ikke længere noget hjem, og sammen med sin mor og lillesøster Paige er de hele tiden på farten for at beskytte sig selv, både mod englene, men også imod andre mennesker som er villige til at gøre hvad som helst for at overleve. Penryn er en hårdtslående og handlekraftig ung kvinde som er vokset op med at skulle beskytte sig selv og sin lillesøster fra deres paranoide skizofrene mor, en mor der ikke stoler på sig selv og hvad hun kan finde på at gøre mod sine børn, hvilket har ført til at Penryn har lært at være på vagt overfor fare siden hun var lille, og passe ekstra godt på Paige, da hun sidder i kørestol.

En aften overværer Penryn en engel blive angrebet af nogen af sine egne og får skåret vingerne af. Penryn kan ikke bare stå og se på at dette sker, så hun hjælper den vingeløse engel, hvilket fører til at Paige bliver kidnappet. Penryn vil nu gøre alt hvad hun kan for at finde sin lillesøster igen, selv hvis det betyder at hun skal arbejde sammen med den vingeløse engel Raffe for at finde frem til Paige.

Du har formået at skrive en anderledes dystopisk roman, ideen med engle som de onde er jeg fan af, men af en eller anden grund så blev jeg ikke helt så fanget af historien som jeg havde håbet. Der var flere steder hvor jeg følte der kunne være mere forklaringer på hvorfor tingene var som det var, men dette skyldes nok at du gemmer disse forklaringer i de næste par bøger. Jeg elsker dog at Penryn bliver nødt til at arbejde sammen med Raffe, det hun har lært er fjenden, men at hun igennem bogen lærer at ikke alle engle er ens, og at de også kan have menneskelige træk.
Jeg vil dog gerne læse videre på din serie, både for at få nogle forklaringer på det jeg følte manglede, men også for at læse hvordan det ender og hvem der sejrer.

Kærlig hilsen
Susan Ee: Englefald. Org. titel: Angelfall (Penryn & the End of Days #1). Gyldendal 3/5

4 kommentarer :

  1. Åh, jeg har fået den gratis for nylig, men jeg aner simpelthen ikke, om jeg nogensinde vil få den læst ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ud fra de bøger du giver gode anmeldelser på din blog, så tror jeg måske ikke den vil blive din nye favoritbog, desværre ;)

      Slet
  2. Jeg var helt vild med Angelfall og efterfølgeren "World After"! Jeg synes netop Ee formår at lave en anderledes og mindre sukkersød dystopisk verden, og jeg venter spændt på den tredje bog i serien. Og jeg er generelt virkelig træt af, at der nu er SÅ mange "dystopiske" teen-romance serier, at mange lader til at tro genren er nyopfundet eller kun eksisterer i YA, så der skal ret meget til før jeg begejstres af "den slags" :D
    Faktisk er dette en af de eneste serier i mange år, hvor jeg har brudt min egen "regel" om, at jeg ikke vil påbegynde serier, inden de er færdigskrevede.

    Jeg elsker, at der ikke er nogen happy ending eller nem løsning på Penryns problemer, som man ofte ser det i mange dystopiske serier, og det bliver ikke bedre i den næste bog (altså, historien bliver bedre :))

    Så, hvis du er bare lidt i tvivl, så vil jeg varmt anbefale at læse den næste bog. Hvis du stadig ikke er "overbevist", så er det nok bare ikke for dig, men jeg synes det er forsøget værd :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt at du gider at bruge tid på at skrive den her kommentar! :)
      Det er heller ikke så mange dystopiske ungdomsromaner som jeg kan elsker, faktisk er det kun Hunger Games og Divergent serien (dog ikke bog 3 i Divergent), som jeg jo heller ikke syntes på nogen måde var sukkersøde, så mine forventninger til Englefald var måske tårnhøje, fordi jeg havde læst så mange gode anmeldelser af den. For mig var der desværre bare noget det ikke "klikkede", selvom jeg ville elske at elske den. Jeg har dog tænkt at læse videre, for det er en interessant verden Ee har skabt :)

      Slet