torsdag den 19. februar 2015

Kære Donna Tartt (Den hemmelige historie)

Din debutroman Den hemmelige historie starter hårdt ud med at fortælle at Bunny er død. Det tog politiet 10 dage om at finde liget på grund at alt sneen, men Richard har igennem alle 10 dage vidst hvor Bunny lå. Men hvordan endte det med at Bunny lå død under sneen?
Richard fortæller om sin start på Hampden College, en skole der fokuserer på humanistiske fag. Richard har tidligere studeret oldgræsk i to år, så for ham er det oplagt at fortsætte med at studere dette på den nye skole, men Richard bliver opfordret til at droppe den idé, da underviseren på faget har et lukket hold, en klike af skolens elitære, som underviser selv udvælger. Richard er draget af det mystiske hold, og især af de fem unge studerende, som bl.a. inkluderer Bunny.
Mod alt forventning bliver Richard optaget på holdet, og bliver selv en del af kliken, men han lyver overfor de andre, for at gøre sig selv mere interessant. Richard er flov over sin baggrund, da han er den eneste af dem der ikke kommer fra en familie med penge.
Med optagelse på holdet følger også hemmeligheden, som Richard nu også, sammen med de andre, skal holde hemmelig for enhver pris.

Du har skrevet bogen så det er 28-årige Richard der fortæller historien om hvad der skete da 19-årige Richard blev en del af holdet. Dermed er det en alvidende fortæller for fortæller os historien, og som allerede ved hvad der kommer til at ske inden læseren ved det, hvilket kan være et spændende virkemiddel, og det var det også med den her fortælling.
Ligesom med Stillidsen (som jeg har skrevet et brev om her), så skriver du meget enkelt, men på ingen måde simpelt. De første par sider var dog svære at komme igennem, da de føltes meget selvhøjtidlige, men derfra gik det dog som smurt og historien dragede mig ind – Jeg ville vide hvad der førte til Bunnys død, hvordan det dog kunne komme så vidt, ligesom selve fremstillingen af gruppedynamikken var utrolig spændende.

Selvom historien var velskrevet (dog med et par håndfulde stavefejl i den danske oversættelse), så er jeg ked af at skulle fortælle dig at historien på ingen måde rørte mig. Efter endt læsning sad jeg tilbage med en følelse af ”var det det?”, hvilket nok skyldes at min introduktion til dit forfatterskab var din fantastiske roman Stillidsen. For mig lever Den hemmelige historie på ingen måde op til din nyeste roman, hvilket jo så også betyder at du har udviklet dig som forfatter.

Jeg ønskede at elske din debutroman, men desværre er det en historie der ikke satte sig et tydeligt indtryk hos mig, men din fantastiske måde at skrive på kan ingen tage fra dig.

Kærlig hilsen
Donna Tartt: Den hemmelige historie. Org. titel: The Secret History. Lindhardt & Ringhof. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar