torsdag den 12. februar 2015

Kære Fredrik Backman (Britt-Marie var her)

Du har skabt endnu en original person i bogen Britt-Marie var her. Britt-Marie har besluttet sig for at få et arbejde, men det eneste arbejde der findes til hende, er som vicevært på en ungdomsinstitution i Borg, hvilket passer til Britt-Marie, da hun er vant til at gøre rent, og gøre rent ofte. Grunden til Britt-Maries ønske om at få et arbejde, skyldes at hendes mand Kent har været hende utro i en længere periode, og nu har Britt-Marie forladt ham, og skal til at finde en plads til sig selv i verden. Borg er ikke en by Britt-Marie er vant til, for det er en lille flække der er ved at uddø. Den eneste butik der stadig er åbent er byens pizzaria/posthus/købmand, og byens fodboldhold er også nedlagt. Byens børn ønsker dog at deltage i en fodboldturnering, og af en eller anden grund bliver Britt-Marie valgt som fodboldtræner, selvom hun intet ved om fodbold. I sin tid i Borg lærer Britt-Marie mere om sig selv og om andre mennesker, end hun tidligere har gjort i sine nogen-og-tres år.

Hele din bog om Britt-Marie er opbygget i samme stil som En mand der hedder Ove, måske lige lidt for meget til min smag. Hvor Ove var en mand jeg kom til at holde af, fordi hans bitterhed var en form for forsvarsmekanisme, så kom jeg på ingen måde til at holde af Britt-Marie fordi hun virkelig var så naiv som hun gav udtryk for, og til tider decideret uintelligent. Det gjorde mig frustreret at der var simple ting hun ikke selv kunne tænke sig til, og jeg har svært ved at forestille mig at nogen kan være så blank. Jeg kunne dog godt lide hendes passive-agressive kommentarer, og hvordan hun bilder sig selv ind at hun slet ikke dømmer folk, når det jo er tydeligt er det hun gør.

Jeg havde ikke forventet at fodbold ville få så stor en betydning for din bog, hele Britt-Maries udvikling centreres omkring fodboldholdet, og jeg er på ingen måde fodboldfan. Som i slet ikke. Så jeg kunne på ingen måde relatere mig til den del af historien, og jeg følte ofte at fodbolden overdøvede Britt-Marie i din historie. Der hvor din bog var bedst, var når vi fik lov til at høre om Britt-Maries baggrundshistorie, om hvordan hendes barndom har været, og om hendes ægteskab med Kent. Den del af historien var det der rørte mig mest, men desværre syntes jeg ikke at der var nok baggrundshistorie. Derudover kan jeg på ingen måde forstå hvordan hendes opvækst har været årsagen til hendes passiv-agressive opførsel og hendes naivitet. For mig er der ingen sammenhæng mellem hendes opvækst og oplevelser, og så hendes personlighed og opførsel, hvilket gør at jeg ikke tror på hende som en realistisk karakter.

Hvor Ove var en karakter jeg var lidt tilbageholden overfor, men som til sidst vandt mit hjerte, så formåede Britt-Marie aldrig at gøre det samme, selvom hun dog formåede at stå i nogle komiske situationer på grund af hendes kommentarer, som SLET IKKE er dømmende, nej.

Kærlig hilsen
Fredrik Backman: Britt-Marie var her. Org. titel: Britt-Marie var här. People's Press. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar