tirsdag den 10. februar 2015

Kære Jennifer Niven (Som stjerner på himlen)

I din ungdomsroman Som stjerner på himlen følger vi Finch og Violet. Finch er næsten lige vågnet op fra ”Søvnen”, og står nu på kanten af skolens tårn og kigger ned. Ved siden af ham opdager han Violet som ligeledes står på kanten, fastfrosset af rædsel over det faktum at hun er så tæt på at falde ned. Finch hjælper Violet med at komme ned, og straks begynder rygterne at summe om hvad populære Violet og freaken Finch dog lavede deroppe. Som den gentleman han er, lader Finch dem alle tro at Violet talte ham ned fra kanten, og Violet lader dem alle tro det, men så let slipper hun ikke for Finch. De bliver sat sammen i en gruppe, hvor deres opgave er at udforske hvad der er at opleve i deres by. På deres rejser rundt i byen lærer de ikke kun noget om hvor de bor, men de lærer også at de har brug for hinanden.

Violets søster døde i en trafikulykke for et år siden, og Violet er stadig meget påvirket af det, så meget at det fik hende op i tårnet. For Violet er livet bare blevet til en endeløs række af dage der skal overstås. Finch derimod prøver at leve livet når han ikke er i kløerne på Søvnen. Så meget at han udfordrer sig selv i dødsensfarlige situationer for at mærke at han er i live, samtidig med at han skifter karakter og personlighed efter behov, for ikke at skulle acceptere den han i virkeligheden er. Finch åbner Violets øjne for at livet stadig er værd at leve, samtidig med at Violet formår at komme tættere på den ”ægte” Finch.

Din bog er blevet sammenlignet med The Fault in Our Stars og Eleanor & Park, og med god grund! Jeg er selv meget glad for begge bøger, og de blev begge til favoritbøger fra 2014, så derfor var jeg både spændt og nervøs for at påbegynde din bog.
Da jeg startede på din bog følte jeg at den var meget rodet, at handlingen med at Finch og Violet sammen skal ud og opleve byen var for klichefyldt og en måde hvorpå at få gang i handlingen, og det var det jo nok også. Dog gik det op i en højere enhed jo længere jeg kom ind i historien, indtil jeg til sidst overgav mig helt og aldeles til deres personlige, og barske, rejse. Jeg følte at karaktererne var meget ægte, jeg følte med dem og heppede for dem, og jeg fik en klump i halsen da jeg nåede mod sidste del af bogen. Du har så meget på hjerte, som du formår at beskrive på smukkeste vis, og det at dit efterord forklarer hvor nær historien står dit hjerte, gjorde at Finch og Violets oplevelser ramte mig så meget hårdere. Min nervøsitet for at bogen ikke ville kunne leve op til mine egne forventninger blev gjort helt til skamme, og Som stjerner i himlen er allerede nu blevet til en af mine favoritbøger i år.

Kærlig hilsen
Jennifer Niven: Som stjerner på himlen. Org. titel: All The Bright Places. Alvilda. 5/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar