søndag den 15. februar 2015

Kære Jojo Moyes (En plus en)

Efter at have læst Hvalernes sang og Brudeskibet og blevet en anelse skuffet, var det nervepirrende at skulle begynde på din nyeste roman En plus en, af frygt for at den også ville ende med at skuffe mig.

I En plus en præsenterer du os for Jess, en enlig mor der har to jobs for at kunne få husholdningen til at løbe rundt. Jess er benhård, men fair, og gør alt hvad hun kan for at hendes datter Tanzie og stedsøn Nicky kan få en god opvækst på trods af deres minimale indkomst. Da Tanzie får muligheden for at gå på en prestigefyldt privatskole, skal Jess have fundet en måde at få samlet pengene ind til indmeldelsesgebyret, hvilket er svært når man lever fra hånden til munden. En matematikkonkurrence med en pengegevinst er lige præcis det der skal til for at hjælpe familien, men da de ikke engang har pengene til at rejse frem til konkurrencen, så ser det sort ud for den lille familie. 

Samtidig har businessmanden Ed taget en rigtig dårlig beslutning og er derefter blevet beskyldt for insiderhandel. For at komme lidt væk fra problemerne er han taget hen til sit sommerhus, hvor Jess gør rent. Ud fra et øjebliks godhed tilbyder Ed at køre Jess og børnene til konkurrencen, selvom Ed og Jess på ingen måde er på god fod med hinanden. Den lange biltur får stor betydning, ikke bare for Jess og hendes børn, men også for Ed.

En plus en er sukkersød chick-lit med noget på hjertet. Selvom den er fyldt med klicheer, ligesom Hvalernes sang, så formår du at få det til at fungere uden at det bliver for meget. Jess' familieproblemer føltes ægte og jeg heppede for den perfekte slutning for dem alle sammen. Jeg havde lidt forventet at historien ville være lige ud ad landevejen: De tager på roadtrip, de bliver forelsket, Tanzie vinder konkurrencen og alt er lutter lagkage derefter. Sådan forløb det dog ikke helt, og det elsker jeg, for sådan er livet altså bare ikke i virkeligheden. 

En plus en er ikke den slags bog der fik alle følelserne frem i mig, ligesom Mig før dig og Det sidste brev fra din elsker, men jeg var rigtig godt underholdt fra start til slut. Jeg frygtede at jeg endnu engang ville blive skuffet over en af dine bøger, men jeg kan helt ærligt sige at det blev jeg ikke.

Kærlig hilsen
Jojo Moyes: En plus en. Org. titel: The One Plus One. Cicero. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar