tirsdag den 17. februar 2015

Kære Morten Ellemose (Killer Killer)

I din gotiske thriller / krimi / spændingsbog Killer Killer begynder seriemorderen Angelface at slå mennesker ihjel på de mest bestialske måder i New York. Vicekommisær Barritsch og profiler Karen Walsh bliver sat på sagen, men kan ikke finde sammenhængene mellem mordene, før den arrogante religionshistoriker Mordechai Rheingold hjælper dem med at finde en relation mellem mordene og et ældgammelt broderskab. Selvom Rheingold hjælper dem, drager alle spor dog tilbage til ham, og Barritsch ser ingen anden løsning end at anholde ham, men mordene stopper ikke med anholdelsen af Rheingold. Barritsch og Karen må derfor arbejde hurtigere for at undgå flere mord, men det er svært når ikke alle er som de udgiver sig for at være.

Din bog starter virkelig hårdt ud med en kvinde der står overfor et umuligt valg: hvem skal dø? Din søn eller din datter? Og så er vi virkelig i gang. Det er en barsk historie, jeg tror aldrig jeg har læst en bog så brutal før, men underligt nok var det med til at holde mig fanget. Jeg blev nødt til at læse videre for at finde ud af hvilke modbydeligheder Angelface nu fandt på og om det nogensinde ville blive muligt for politiet at fange ham. Og lige da jeg tror at jeg har regnet det hele ud, så kommer der et plottwist. Og så endnu et... og så igen. Jeg elsker hvordan du løber om hjørner med mig, så jeg på intet tidspunkt kan vide mig sikker i hvad der kommer til at ske, hvilket dog desværre også til tider gør mig dybt forvirret over hvornår visse personer er de gode og hvornår de er bad guys, hvornår jeg skal heppe på dem, og hvornår jeg skal hade dem.

Da jeg startede med at læse din bog, kunne jeg med det samme drage paralleller til historien om Hannibal Lecter, hvilket der også bliver nævnt bag på bogen, men samtidig syntes jeg også at den mindede meget i stil med Dan Browns spændingsromaner, og måske med en snert at Saw-filmene. Blandingen af disse gjorde historien utrolig spændende, men til tider mindede din bog dog bare for meget om dem, og gjorde at jeg følte jeg havde læst historien før, hvilket igen gjorde at den til tider blev for klichefyldt.

Alt i alt var din bog en spændende bog jeg hurtigt fik læst igennem, men tit sad jeg med følelsen af at jeg havde læst den før.

Kærlig hilsen
Morten Ellemose: Killer Killer. H. Harksen Productions. Anmeldelseseksemplar fra forfatteren. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar