torsdag den 5. marts 2015

Kære Graeme Simsion (Projekt Rosie)

Din bog Projekt Rosie blander kærlighed og humor på fineste vis. Vi bliver præsenteret for Don Tillman, en australsk professor i genetik, som lever sit liv efter et skema. Don skemalægger nemlig alting, lige ned til hvilken mad han skal spise, og hvor lang tid han præcist skal bruge på forelæsninger. Don er nu nået til et sted i sit liv hvor han har kontrol nok med sit liv til at kunne tilføje endnu en del, nemlig en kone. Don har det dog ikke let med kvinder, især fordi han ikke er god til at aflæse signaler som mennesker automatisk, og ubevidst, udsender, og han er ikke kontakt med sine egne følelser. Det betyder derfor også at Don ikke har ret mange venner, faktisk kun to: kollegaen Gene og Genes kone Claudia.

For at skaffe sig en kone vælger Don at udfærdige et spørgeskema, som potentielle kvinder skal udfylde, for at Don kan vurdere om de vil være det perfekte match. Det viser sig dog at være sværere end forventet. En af de kvinder Don støder på, er Rosie. På papiret levet Rosie på ingen måde op til de forventninger Don har til en potentiel kone, men noget ved hende gør at Don alligevel vælger at tilbringe tid med hende, ved at hjælpe hende med Projekt Far: At finde Rosies rigtige far.

Det er en rigtig sød og sjov historie du har skabt, og karaktererne i bogen er realistiske og fantastiske. Ud fra Dons opførsel og tanker er det tydeligt at han har Aspergers, en mild form for autisme. Dons manglende evne og forståelse for det sociale samspil mellem mennesker, og hans ønske om at skabe logik i det ulogiske tydeliggør dette, og det er dejligt forfriskende at læse en bog hvor hovedpersonen tænker og ser anderledes på tingene end jeg selv gør.

Der sker en udvikling hos Don, som følge af det kaos Rosie bringer med sig ind i hans liv. En udvikling som jeg satte pris på, men dog en udvikling jeg ikke tror ville være helt realistisk i forhold til de begrænsninger personer med Aspergers har. Når dette er sagt, så er din bog jo fiktion, og jeg lod mig underholde af, og føle med, Don og Rosies rejse mod henholdsvis at finde en kone og finde en far.

Kærlig hilsen
Graeme Simsion: Projekt Rosie. Org. titel: The Rosie Project (Don Tillman #1). Lindhardt & Ringhof. 4/5

2 kommentarer :

  1. Den lyder rigtig fin den her, og glæder mig til at komme i gang med den, når tiden er til det for alle de andre bøger der skal læses også ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også til at høre hvad du synes om den :)

      Slet