tirsdag den 17. marts 2015

Kære H.W. Klaris (Skyggernes bog)

I Skyggernes bog, som er den første bog i din trilogi Dæmonherskerens arving, følger man Ally fra hendes første dag på kostskolen Larchwood. Kostskolen rygtes være hjemsøgt af den tidligere frue af huset, som det siges havde udøvet sort magi i den øde kirke tæt på skolen. Der går ikke lang tid før Ally begynder at opleve overnaturlige hændelser, som virker til at have relation til den afdøde frue Catherine. Sammen med veninden Susannah begynder Ally at prøve at finde ud af hvad det er Catherine vil have hende til at finde frem til, men også den hemmelige kreds på kostskolen, som bl.a. inkluderer Allys kæreste Jay og bad boy Tom, som Ally ikke kan lade være med at have et godt øje for, vil også gerne have fingrene i det som Ally leder efter.



Jeg må nok hellere starte helt ud med at sige at din bog slet ikke var noget for mig. Jeg kunne overhovedet ikke leve mig ind i historien, fordi jeg simpelthen ikke troede på handlingen. Jeg følte heller ikke nogen forbindelse til karaktererne i bogen. Hele bogen er skrevet fra Allys synsvinkel, og normalt ved en jeg-fortæller, så får man indblik i deres dybeste følelsesmæssige tanker, men det følte jeg slet ikke jeg fik ud af Ally. Derudover blev sproget også for fladt for min smag, sætningerne var meget korte, hvilket gav mig en følelse af at min læsning blev meget ”hakket”, men det er selvfølgelig smag og behag. Det er bare ikke min smag. De engelske navne forstod jeg heller ikke. Navnene var meget amerikaniseret, hvilket jo kan skyldes historien muligvis foregår i USA, men jeg følte at karaktererne opførte sig typisk dansk, og det var ligeledes noget der gjorde det svært at leve mig ind i historien.



Jeg vil dog sige at Ally har nogle gode kvaliteter af en hovedperson at være, som skal stå overfor de oplevelser som hun skal: Hun er egenrådig, hun gør hvad hun selv vil, og lader sig ikke blive presset eller skræmme. Dog synes jeg at hun accepterer alt i bogen alt for hurtigt, uden rigtigt at stoppe op og tænke på at det handler om spøgelser, hekse og dæmoner. Hun, og faktisk dem alle, bliver overhovedet ikke overrasket over de situationer de står i som omhandler noget overnaturligt. De opfører sig i stedet som at det er det naturligste i verden, og på intet tidspunkt forholder de sig kritiske til noget af det. Og så blev hele handlingen meget forhastet for min smag, og jeg savnede noget mere karakteropbygning, noget så jeg rent faktisk kunne føle med og forstå de forskellige personer, og deres måde at være på.



Selvom din bog på ingen måde var min smag, hvilket nok også skyldes at jeg ikke er målgruppen til din trilogi, så er der helt sikkert nok andre der vil synes godt om den, hvilket anmeldelserne herinde bl.a. giver indtryk af.



Kærlig hilsen
H.W. Klaris: Skyggernes bog (Dæmonherskerens arving #1). Anmeldelseseksemplar fra forlaget Tellerup. 1/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar