torsdag den 23. april 2015

Kære L.M. Montgomery (Anne of Green Gables)

I din højtelsket børnebogsklassiker Anne of Green Gables stiftede jeg bekendtskab med den skønne Anne (med et e til sidst, for det er jo finest). 

Som elleve årig bliver Anne adopteret af det ældre søskendepar Marilla og Matthew Cuthbert. De havde egentlig bedt om at få en dreng som kunne hjælpe dem med at passe gården, men tilfældighederne vil det at den rødhårede og fregnede Anne Shirley i stedet står på togperronen og venter på at blive hentet. Der går ikke længe før både Marilla og Matthew får et ømt punkt for den lille pige med den livlige fantasi, og  når Anne kommer til at lave dumme fejltagelser, så bliver hun hurtigt tilgivet, for hvordan kan man andet?

Selvom Anne tit falder ind i sin egen fantasiverden, så har kun også en masse kærlighed at give fra sig. Især til Marilla og Matthew, som hun elsker som var det hendes biologiske forældre, men også især til hendes bedste veninde Diana, der ikke er lige så fantasifuld som Anne, men dog er dybt loyal overfor hende. Klassekammeraten Gilbert oplever dog Annes iltre temperament da han driller hende, og sidenhen er der en evig konkurrence imellem de to om at være den bedste.

Jeg er en af de få der ikke lærte din Anne at kende dengang jeg var lille. Jovist kendte jeg til hende og havde også fået opfattelsen af at hun var lidt af en ballademager, men jeg følte mig egentlig aldrig appelleret til selv at lære hende at kende, ved enten at læse bøgerne, eller se filmene. Af en eller anden grund troede jeg ikke at jeg kunne relatere mig til Anne, men efter endelig at have læst din udødelige klassiker er jeg nu trist over at jeg ikke tog chancen dengang, og dermed kunne have fået mig en litterær veninde, som jeg kunne følge vokse op og blive til en moden ung dame. Jeg kan ikke andet end at anbefale alle piger, uanset alder, at stifte bekendtskab med den skønne, skønne Anne.

Kærlig hilsen
L.M. Montgomery: Anne of Green Gables. Puffin Books. 4/5

2 kommentarer :

  1. Jeg har lige bestilt den hjem! :)
    Også i denne fine udgave, de puffin bøger er jo bare ikke til at stå for. Jeg håber lidt de laver flere på et tidspunkt end de 4 der er nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. De Puffin-bøger er simpelthen noget af det fineste! Jeg håber også de laver flere i serien, men indtil videre mangler jeg kun at få købt Heidi :)

      Slet