torsdag den 21. maj 2015

Kære Kiera Cass (Udvælgelsen)

Jeg stødte på din bog Udvælgelsen på biblioteket, hvor jeg straks blev betaget af det flotte cover, men det var bagsideteksten der lokkede mig til at tage den med hjem, for jeg ønskede at lade mig blive opslugt af et rigtigt dystopisk prinsesseeventyr.

I fremtidens USA, nærmere kaldet Illéa, er befolkningen opdelt i et kastesystem der strækker sig fra 1 til 8. 1 er de kongelige i landet, og 8 er de hjemløse. America Singer og hendes familie er 5'ere, hvilket vil sige at America er en kreativ person der må tjene til føden ved at synge for folk, deraf hendes efternavn. Pengene er dog få for 5'ere, så da Udvælgelsen begynder, bliver America presset til at tilmelde sig, så hun og hendes familie kan få muligheden for at leve lidt bedre. Udvælgelsen er en tradition i landet, hvor 35 unge piger, fra de forskellige kaster, bliver udvalgt til at konkurrere om prinsens gunst, og alle landets borgere følger interesseret med. America bliver en af de heldige 35 piger, men hun er ikke synderligt interesseret i at blive prins Maxons kone, for hun er nemlig stadig forelsket i sin kæreste Aspen. Nu skal America håndtere både at blive bedømt af den kongelige familie, de andre udvalgte piger og resten af landets befolkning, samtidig med at hun må håndtere splittelsen mellem at ønske at være hjemme hos familien og Aspen, og ønsket om at give hendes familie det økonomiske pusterum de har brug for.

Jeg kan lige så godt starte ud med at sige at det var selve din idé med at skabe en kongelig udgave af realityserien The Bachelor, smidt ind i en dystopisk verden, der virkelig lokkede mig til at læse bogen. Jeg synes simpelthen at det er sådan en genial idé. Desværre var det også selve den idé der er det bedste ved bogen. Jeg havde meget svært ved at holde af, og med, karaktererne, dialogen var ofte meget overfladisk, og så var der nogle valg der blev taget i bogen, som jeg ikke kunne stå bag. Jeg syntes det skinnede for meget igennem bogen at den henvendte sig til et yngre publikum, og jeg fangede mig selv i flere gange at rulle med øjnene over de forskellige karakterers opførsel og væremåde.

Selvom der for mig var rigtig mange negative aspekter ved bogen, så tror jeg alligevel jeg bliver nødt til at læse videre. Jeg bliver nødt til at finde ud af hvem der ender med at vinde Udvælgelsen og vinde Maxons hjerte (selvom det jo nok ikke er helt så svært at gætte sig til). Mit ønske om at læse videre bygger hundrede procent på din unikke idé om netop Udvælgelsen, for jeg er meget interesseret i at finde ud af hvordan du formår at arbejde videre med de næste bøger i serien under samme præmis. Det at du har skrevet en bog der, på trods at sine mange fejl i mine øjne, gør at jeg ønsker at læse videre, har fået mig til at give Udvælgelsen 3 stjerner, i stedet for de 2 stjerner jeg overvejede til en start.

Kærlig hilsen
Kiera Cass: Udvælgelsen. Org. titel: The Selection (The Selection #1). Tellerup. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar