torsdag den 18. juni 2015

Kære Barry Lyga (Blood of my blood)

Dette brev indeholder spoilers til forrige bøger i serien; I Hunt Killers og Game

Sidst jeg læste om Jazz, Connie og Howie, stod de hver især i skræmmende situationer; Howie blev slået bevidstløs mens han skulle passe på Jazz' bedstemor, Connie er blevet taget til fange af Billy Dent og Jazz ligger såret i et opbevaringsrum, skudt af en seriemorder. Blood of my blood fortsætter lige fra hvor Game sluttede, og alle tre teenagere overlever dog, men Billy Dent er stadig på fri fod, og Jazz vil ikke stoppe for noget, eller nogen, for at fange sin seriemorderfar, også selvom det betyder at politiet nu også er efter ham. Det er svært at vide hvem der jager hvem, for selvom Jazz er lige i hælene på Billy, så gør Jazz muligvis også lige præcis det Billy ønsker at han skal gøre. Det er dog ikke kun farmand som Jazz skal have fanget, for i skyggerne lurer også Kragekongen – den mægtigste seriemorder i landet.

Jeg troede faktisk ikke det var muligt for dig at gøre historien om Jazz og co. mere spændende og nervepirrende, end slutningen af forrige bog, men jeg tog gruelig fejl. Igennem hele denne bog sad jeg nærmest på kanten af sædet, for du bygger op og bygger op og bygger op, indtil det hele forløses i slutningen, hvor jeg nærmest sad med åben mund og ikke kunne tro på det jeg læste. Jeg må ærligt indrømme at jeg på ingen måde havde set historien om Jazz og Billy Dent tage den drejning den gjorde, og jeg er faktisk imponeret over at du netop har valgt denne slutning, end ”bare” at lade historien ende som forventet... eller i hvert fald som jeg havde forventet.

Jazz står ved en skillevej, hvor han skal finde ud af hvad han virkelig er i stand til, og hvad han ønsker at være i stand til. Denne personlige udvikling er en af bogens stærkeste dele, og Jazz' endelige kamp med sig selv om at gøre det rigtige og gøre det han har lyst til, har været længe ventet i hele trilogien. Howie er igen bogens comic relief, men i tredje og sidste del af serien er humoren blevet tonet lidt ned, hvilket passer mig fint, for det ville ellers virke malplaceret i forhold til de seriøse problemer og situationer de alle befandt sig i.
Din Jasper Dent trilogi startede okay, dog havde den sine svage punkter, men det har du i hvert fald gjort op med i de to sidste bøger, hvor spændingen, uhyggen og mysteriet virkelig kom til sin ret.

Kærlig hilsen

Barry Lyga: Blood of my blood (Jasper Dent #3). Anmeldelseseksemplar fra Høst & Søn. 4/5

4 kommentarer :

  1. Det er simpelthen så synd, at den første bog ikke var ligeså god som resten. Jeg frygter i hvert fald, at det får flere til at stoppe efter første bog, hvilket de jo bestemt ikke bør. De to næste bøger er jo virkelig gode! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig. Jeg var også selv ved at stoppe med at læse videre efter første bog, hvilket jeg vist nok endda tilkendegav i min anmeldelse af bogen. Jeg er dog uendelig glad for at jeg læste videre, for hold da op hvor er de næste to bøger SÅ meget bedre :)

      Slet
  2. Jeg elskede Blood of my Blood, og serien er helt klart blevet bedre gennem de tre bøger. Det var helt vemodigt at sige farvel, for hold op, hvor denne her bog tog mig med storm. <3
    Forleden afslørede forfatteren en alternativ slutning, som han oprindeligt havde tænkt den. Dèn synes jeg faktisk også var ret fin, må jeg indrømme. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig i at serien blev meget bedre igennem de tre bøger, men jeg var slet ikke bevidst om at Lyga har lagt en alternativ slutning ud til læserne. Den må jeg hellere få kigget på ;)

      Slet