onsdag den 30. september 2015

Kære Kenneth Bøgh Andersen (Ondskabens engel)

I din fjerde - og det der engang var den sidste - bog i serien Den store djævlekrig, nemlig Ondskabens engel, bringer det hele til kulmination i et voldsomt og spændende opgør.

Bogen starter, hvor den forrige slutter. Satina er forsvundet, og Filip følger sig nødsaget til at være den person (djævel?) der bringer hende tilbage. Det fører Filip på en rejse ind i dybeste af Helvede, forklædt som en stor og stærk djævel, hvor han bliver vidne til fjendens ressourcer i det der vil blive til den største krig i djævels minde. En krig der vil have betydning for hvem der skal regerere Helvede i fremtiden.

Jeg elsker hvordan tonen i denne bog lige bliver en tand mørkere end de andre. For denne gang er det virkelig alt der står på spil, og for Filip betyder det jo også at han må træde endnu mere i karakter. Det kan mærkes og det klæder ham. Det er en fantastisk udvikling at opleve i Filip, og det fik mig til at holde endnu mere af ham. Den mere dystre tone betyder dog ikke at du helt har udeladt humoren som dine andre bøger er kendt for. Du formår stadig at krydre det barske med lidt djævelsk humor, som jeg jo elsker.

Denne bog var måske den mest hæsblæsende af dem alle, hvilket også giver god mening, når denne bog skal være kulminationen for den historie du har bygget op over de sidste 3 bøger. Der var tider jeg holdt vejret, fordi jeg frygtede det værste ville ske for alle de karakterer jeg har endt med at holde så meget af, men du sørgede for at afslutte bogen så perfekt som du kunne. 

For det er tydeligt at mærke at du havde tiltænkt denne bog til at være den sidste i serien. Du fletter det hele sammen til den, i mine øjne, helt rigtige slutning for Filip, Satina og alle de andre karakterer, og får samtidig fortalt Filip, og alle os andre, hvad der er meningen med livet. En sandhed der fik mig til at smile. Jeg er dog stadig meget spændt på hvordan du har tænkt dig at føre historien videre, og hvilke djævelske eventyr du nu får Filip til at drage på, i næste, nyeste, bind i serien...

Kærlig hilsen

Kenneth Bøgh Andersen: Ondskabens engel (Den store djævlekrig #4). Høst & Søn. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar