torsdag den 24. september 2015

Kære Morgan Matson (Since You've Been Gone)

Det var egentlig en impulsbeslutning der gjorde, at jeg valgte at låne din bog Since You've Been Gone, og hvor er jeg uendelig glad for at min impulsive side kan vælge sådan en overraskende god bog!

I bogen får Emily ikke den sommer som hun havde håbet på. Hendes bedste ven Sloane er sporløst forsvundet, og alle deres fælles planer er dermed forsvundet sammen med hende. Emily og Sloane laver ellers alting sammen, så at skulle se frem til en hel sommer uden hende, virker uoverskuelig for Emily... Men så får Emily en sommerlig to-do liste, afsendt af Sloane, hvori tretten meget forskellige, og mærkelige udfordringer får Emilys hjerte til at banke til hårdere. For hvad nu hvis udførelsen af disse udfordringer, hvilket både inkluderer nøgenbadning, danse indtil solopgang og kysse en fremmede, faktisk leder Emily til Sloane. Med denne forventning begynder Emily lige så stille at gennemføre disse udfordringer, og på denne vej mod listen ende, møder Emily også nogle nye venner..

Det er simpelthen den sødeste sommerbog jeg har læst! Jeg må helt ærligt indrømme at jeg jo nok havde en fordom om at din bog ville være for ungdommelig og klichefyldt for min smag, og jeg forholdt mig da også meget kritisk til de første par kapitler, men efter det gik der ikke længe før jeg overgav mig, og lod mig underholde og blive rørt af din søde historie. Jeg elskede det venskab de to piger havde med hinanden, og hvordan Sloane, som er den udadvendte og likeable pige, prøver at udfordre Emily til at komme ud af sin skal, leve livet, og finde sig selv som andet end ”Sloanes veninde”.

Du har skrevet en bog om personlig udvikling, pakket ind i en sød historie om kærlighed og venskaber. Jeg kunne virkelig relatere til Emilys sårbarhed, tvivl og frygt, hvilket nok også er årsagen til at jeg elskede bogen så meget som jeg gjorde, og det var skønt at følge Emilys personlige udvikling, og faktisk også utrolig spændende at finde ud af hvad der egentlig skete med Sloane, der gjorde at hun pludselig forsvandt uden et ord.
Nu når den danske sommer tydeligvis er ovre, så kan din bog dog bringe lidt sommer ind i ens liv igen.

Kærlig hilsen

Morgan Matson: Since You've Been Gone. Simon & Schuster Books for Young Readers. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar