tirsdag den 6. oktober 2015

Kære Harlan Coben (Seks år)

Din nyeste danskoversatte bog Seks år er faktisk den første af dine bøger jeg læser. Jeg havde ingen idé om hvad jeg kunne forvente ved at læse en Coben-krimithriller, men på baggrund af bagsideteksten, var jeg allerede ret fanget.

For seks år siden måtte Jake Fisher sige farvel til sit livs kærlighed. Ud af det blå vælger Natalie nemlig at gå fra Jake, for at gifte sig med en anden mand, og Jake lover Natalie at han vil lade dem være, og ikke kontakte dem nogensinde igen. Men seks år senere ser Jake en nekrolog for Natalies mand. Jake, der siden brylluppet har helliget sig sit liv som universitetsprofessor, beslutter at de formidlende omstændigheder betyder at han gerne må bryde det han lovede Natalie, og møder op til begravelsen. Til Jakes overraskelse er enken dog ikke Natalie. Hvor er Natalie så? Pludselig går den hæsblæsende jagt på at finde ud af hvad der skete med Natalie for seks år siden.

Det var som sagt bagsideteksten der fangede mig, men den siger jo alligevel ikke ret meget, så jeg var spændt på selv at finde ud af hvad der skete med Natalie, for helt ærligt, alting kunne være hændt, og det var jo helt vildt fedt! Hele tiden sad jeg og gættede, og jeg gættede aldrig rigtig, og på den måde holdt du min opmærksomhed, og gjorde at jeg læste din bog færdig på under et døgn. Jeg blev simpelthen nødt til at finde ud af hvad der skete med Natalie.

Det var dog ikke kun fantastisk hele vejen igennem. Jeg var til tider ret skeptisk, for det var ikke alting der var lige realistisk, især ikke hvad en universitetsprofessor kan holde til, men når jeg lod være med at fokusere på det, og bare lod mig følge med historien, så var jeg faktisk ret godt underholdt. Jeg elsker at du har skrevet en krimithhriller der er en standalone, altså jeg skal ikke slæbe mig igennem de næste 5 i serien, men at du formår at skabe en historie med start, midte og slutning. Det kan jeg forholde mig til, og det gør, sjovt nok også, at jeg rigtig gerne vil læse flere af dine bøger.

Kærlig hilsen

Harlan Coben: Seks år. Org. titel: Six Years. Anmeldelseseksemplar fra Gads Forlag. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar