tirsdag den 20. oktober 2015

Kære Sunshine Blogger Award

Både Karina ovre fra Reading Raindrops og senere også Katja fra Cautious, nominerede mig til Sunshine Blogger Award, og nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at få besvaret de rigtig gode spørgsmål hun har stillet mig.

1. Hvilken er din ultimative yndlingsbog, hvis du kun må vælge én?
Åh det er jo de sværeste spørgsmål i hele verden! Jeg kan umuligt kun vælge én bog, da der er så mange bøger der betyder noget for mig. Der er jo bl.a. "Kvinden der forsvandt" af Gillian Flynn, "Og bjergene gav genlyd" af Khaled Hosseini, "Hvor regnbuer ender" af Cecelia Ahern, "Klasse" af Curtis Sittenfeld, "Fordelene ved at være en bænkevarmer" af Stephen Chbosky og "Det gyldne kompas"-serien af Philip Pullman. Altså en stor bunke bøger, indenfor en masse genrer. 

2. Er der en bog, du bliver ved med at udsætte at læse? Og hvorfor?
Af en eller anden grund bliver jeg ved med at udsætte at læse "En bøn for Owen Meany" af John Irving, selvom de andre Irving-bøger jeg har læst, har været rigtig gode, og jeg også kun har hørt ros om lige præcis denne bog! Jeg tror måske det skyldes at den udgave jeg har, er opdelt i 2 bøger, og derfor fortæller min underbevidsthed mig, at det vil tage mig dobbelt så lang tid at læse den, end hvis den bare var i én samlet bog. 

3. Dømmer du bøger på deres forsider?
Ja! er det korte svar. Jeg tror lidt at størstedelen af mennesker dømmer bøger på deres forsider, da forsiderne netop er det førstehåndsindtryk man får af bogen. Nogle gange læser jeg dog alligevel bøger, for forsiderne ikke har appelleret til mig, og det så viste sig at være en god bog. Jeg prøver dog på at være mindre fordømmende.. Det er jo synd for de bøger med de grimme forsider.

4. Hvilket er dit vildeste bogkøb nogensinde?
Jeg tror næsten det må være min Jane Austen box, jeg købte for nogle måneder siden, og som jeg viste frem her. Det er i hvert fald det bogkøb jeg har brugt flest penge på, men den er så også alle pengene værd ift. design og kvalitet. 

5. Hvilken bog har skuffet dig mest?
Den jeg først tænker på, er den biografaktuelle "Me and Earl and the Dying Girl" af Jesse Andrews. Jeg havde skyhøje forventninger til den, men blev SÅ skuffet. Jeg syntes på ingen måde at den var sjov, hvilket min anmeldelse også giver udtryk for. Jeg valgte dog alligevel at se filmen, da jeg havde hørt stor ros om den, og hvor blev jeg overrasket over at finde ud af at filmen faktisk er rigtig god! Det er den bedste filmatisering af en dårlig bog jeg nogensinde har oplevet. 

6. Hvad fik dig til at starte med at blogge?
Ved et rent tilfælde faldt jeg over en bogblog for nogle år siden. Jeg var slet ikke bevidst om at der rent faktisk eksisterede blogs der kun handlede om kærlighed til bøger, og jeg blev med det samme opslugt af at følge med en lille håndfuld bogbloggere. Jeg har altid læst meget, især som barn, men som voksen glemte jeg lidt igen hvor meget jeg egentlig elsker at læse. Disse bogblogs fik mig til at genfinde min kærlighed til bøger, og jeg begyndte igen at læse enormt meget. Jeg følte dog bare at jeg brændte inde med alle mine meninger og holdninger til de bøger jeg læste, og derfor, i juni 2014, begyndte jeg at blogge om bøger, og det har simpelthen holdt ved lige siden, og givet mig så mange gode oplevelser, venner og bekendte. 

7. Foretrækker du hardback eller paperback?
Jeg vil til enhver tid foretrække hardbacks. Jeg er den type læser der gerne prøver at beholde bøgerne i den stand jeg modtog dem i som ny, og det er rigtig, rigtig svært at gøre med paperbacks. Der skal ingenting til før der kommer tegn på slidtage ved brug, og jeg tør slet ikke have paperbacks med i tasken, når jeg skal på tur, netop af frygt for at coveret bliver bøjet eller lignende. 

8. Foretrækker du at læse bøger på dansk eller engelsk?
Jeg tror jeg foretrækker at læse bøger på dansk, af den ene årsag at det går ret meget hurtigere for mig at læse danske bøger end engelske. Nogle gange kan jeg dog godt helt bevidst vælge den engelske udgave af en bog, fordi jeg tror at de smukke og/eller kloge formuleringer, vil gå tabt i en oversættelse. Det er derfor jeg helst gerne vil læse de "gamle" klassikere på engelsk, i hvert fald første gang jeg læser dem. 

9. Hvis du kunne gøre en fiktiv karakter virkelig, hvem skulle det så være?
Sådan tænker jeg egentlig aldrig. Jeg er ikke en type person der drømmer om at komme til Narnia eller Hogwarts, ligesom jeg har det fint med at de fiktive karakterer jeg møder, bliver inde i sin egen verden. Jeg tror noget af det magiske vil gå af karakteren, hvis jeg mødte ham/hende i virkeligheden. 

10. Hvilken fiktiv verden ville du helst bo i?
Læs forrige svar

11. Hvilken forfatter drømmer du om at møde?
Uha den er svær. For mig er forfattere næsten ligesom fiktive karakterer. Jeg tror helst at jeg vil leve inde i min egen lille boble, hvor forfattere kun eksisterer i den grad der sørger for at de kan skrive gode bøger. Jeg frygter altid at mødet med en forfatter, hvis bøger jeg elsker, kan ende med at give mig et negativt billede af denne forfatter og dermed et negativt billede af forfatterens bøger. Hvis jeg dog SKULLE vælge en forfatter, ville det nok være Khaled Hosseini, bare for at kunne spørge ham om hvornår han udgiver endnu en bog, for jeg kan ikke leve uden flere bøger fra ham. 

Kærlig hilsen

2 kommentarer :

  1. Hvor er det bare nogle gode svar, og rigtig hyggeligt at lære dig bedre at kende gennem dem :) tak fordi du ville være med! :)
    Sikke et hyggeligt boghjørne du har dig der :D

    SvarSlet