torsdag den 5. november 2015

Kære David Levithan (Hver dag)

Første gang jeg læste noget du havde skrevet, var det i ”Will Grayson, Will Grayson”, hvor jeg egentlig ikke var imponeret over din udgave af Will. Derfor var det med ambivalente følelser at jeg tog Hver dag med hjem fra biblioteket. Selvom præmissen for bogens plot lød spændende, så frygtede jeg måske lidt at karaktererne ville gå mig på nerverne. Hvor tog jeg dog grueligt fejl.

A er en sjæl der vågner op i en ny krop hver evig eneste dag, og dermed vågner op til et nyt liv hver evig eneste dag. Hvordan det kan lade sig gøre, og hvorfor det lader sig gøre, ved A ikke, men A har lært at leve med det, og lært at skabe så lidt ravage i det liv som A overtager for en enkel dag. Dette gælder bl.a. også at A ikke må knytte sig til nogen, mens A lever en andens liv, men det går galt den dag A vågner op i Justins krop. Justin har en kæreste Rhiannon, og A falder dybt og hårdt for denne sårbare og smukke pige, og igennem Justin som hylster, prøver A at skabe den mest fantastiske dag for Rhiannon. I dagene efter, og i nye kroppe, kan A stadig ikke glemme Rhiannon, og A prøver nu at finde en måde hvorpå det er muligt at kunne tilbringe alle sine dage sammen med hende.

Med ”Hver dag” har du skabt en af de smukkeste fortællinger jeg nogensinde har læst. Den måde hvordan du, igennem A's oplevelser i en ny krop hver dag, skaber forklaringer omkring sjælen og kroppen, går lige i mit hjerte. Forklaringer som at det er sjælen man bliver forelsket i, og ikke kroppens køn, at det er kroppen der bliver syg, og altså ikke sjælen, og at følelser ikke er afhængig af en krop for at kunne opstå. Selvom A's historie er lidt en sci-fi historie, så kan der drages paralleller af disse forklaringer og budskaber til vores samfund, bl.a. i forhold til homoseksuelle og alvorligt syge mennesker.

Din bog består nærmest kun af smukke sætninger. Over det hele var der sætninger dder fik mig til at stoppe op, og genlæse det jeg lige havde læst, en, to, tre gange. Og ja, du gav mig tårer i øjnene og et knust hjerte. Og en ny favorit. Tak David.

Kærlig hilsen

David Levithan: Hver dag. Org. titel: Every Day. (Every Day #1). Gyldendal. 5/5

2 kommentarer :

  1. Den lyder virkelig god :) den er nu kommet på min To read liste :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er også virkelig god! Du kan godt glæde dig til at læse den :)

      Slet