tirsdag den 10. november 2015

Kære Kerstin Gier (Rubinrød)

Det er ingen hemmelighed at jeg elsker en god tidsrejsehistorie, så da jeg fik muligheden for at læse din nyligt oversatte Rubinrød, blev jeg hurtig glad. Jeg havde kun hørt godt om de første bog i din trilogi, så jeg var ret spændt. Desværre blev jeg ikke helt så fanget af den som jeg ville have håbet.

16-årige Gwendolyn er vokset op i en familie hvor tidsrejser er normal kost for den der bærer det særlige gen, men det bliver alligevel en overraskelse for Gwen da hun finder ud af at det er hende der er bærer af dette gen. Denne opdagelse betyder at Gwens krop, ud af det blå, kan finde på at rejse tilbage i tiden, så længe hun ikke sørger for at kontrollere det. En ny verden, helt bogstavligt, åbner sig for Gwen, og hun skal lære at begå sig i fortiden uden at skille sig ud, samtidig med at hun skal hjælpe med at rette op på fortiden, og derigennem nutiden, men ikke uden hjælp. Den arrogante, men alt for pæne Gideon har også et tidsrejsegen, og sammen skal de hjælpe deres respektive slægter med at bringe orden på det der tidligere var blevet ødelagt.

Jeg vil starte med at sige til dig at jeg blev meget overrasket over alt den humor du har tilføjet bogen. Jeg havde slet ikke forventet det, men jeg elskede det i hvert fald. Gwen er en skøn karakter, og jeg holdte af, og med, hende med det samme, ligeledes med hendes bedste veninde Lesley. Det er mere alle de andre karakterer jeg lidt havde et problem med, for tit virkede de... ja karikeret. De kunne godt virke meget endimensionelle, og det synes jeg er en skam. Det var også med til at give mig det indtryk at jeg måske var for ”gammel” en læser til din bog, fordi det virkede som om at målgruppen til tider var helt nede på folkeskoleniveau i stedet for YA, hvilket nok var derfor jeg endte med at blive en smule skuffet.

Jeg må dog sige at jeg elsker hvordan du har overvejet problematikken der eksisterer, hvis en person i vores nutid pludselig rejste flere hundrede år tilbage i tiden, i forhold til tøj, mode og elektroniske gadgets. Det fik mig til at føle at du virkelig har gennemtænkt hvordan det rent faktisk vil være for en person at rejse i tiden, og som som den store tidsrejsefan jeg er, sætter jeg pris på at du har overvejet disse ting, og givet et bud på hvordan det kan lade sig gøre. Samtidig sørger du dog også for at bringe lildt humor ind i mødet mellem fortid og nutid, og det fik mig i hvert fald til at fnise mere end forventet, hvilket altid er skønt når man læser en bog.



Kærlig hilsen


Kerstin Gier: Rubinrød (Precious Stone Trilogy #1) (Org. titel: Rubinrot). Anmeldelseseksemplar fra Turbine. 3/5

2 kommentarer :

  1. Hmm, okay det lyder ikke som om den er helt i top den her bog. Måske jeg bare holder mig til Claudia Grays Firebird serie med A Thousand Pieces of You. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, altså den serie skal jeg virkelig også have begyndt på! :p

      Slet