tirsdag den 19. januar 2016

Kære Claudia Gray (A Thousand Pieces of You)

Det er ingen hemmelighed at jeg er en sucker for tidsrejsefortællinger, og efter at have hørt en del rose din sci-fi bog A Thousand Pieces of You, første del af en trilogi, vidste jeg jo at jeg ikke kunne holde mig væk. Den gudesmukke forside var ligeså lokkende, og det var lige før jeg frygtede at de tårnhøje forventninger ville gøre din bog til en skuffelse, hvilket viste sig at være delvist korrekt.

Marguerite er vokset op med to forældre der har forsket i tidsdimensioner, og altså muligheden for at rejse mellem parallelle verdener. Da vi møder Marguerite første gang er hendes far dog lige død, for hænderne af en af de forskningsassistenter, Paul, som hele Marguerites familie stolede på, og som havde til mål at få fingerne i den lille mekanisme der gør det muligt at rejse mellem disse alternative universer, en mekanisme kaldet Firebird. Sammen med Theo, en anden af forskningsassistenterne, rejser Marguerite rundt mellem de forskellige parallelle verdener for at finde Paul, og få hævn over sin fars død. Rejser der bl.a. fører hende til en mere teknologiudviklet version af London, til en fortsat eksistens af zar-familien i Rusland og til et samfund der kan leve under vand.

Jeg kom ikke langt ind i din bog før jeg allerede blev kastet ind i et kærlighedstrekantsdrama. Jeg har som sådan ikke det store problem med trekantsdramaer, men jeg følte mig egentlig lidt manipuleret af dig, fordi jeg følte at du skubbede min sympati mod lige præcis den fyr, som du gerne ville have Marguerite skulle ende op med – Den følsomme, eftertænksomme Paul, eller bad boy Theo, der har trang til at beskytte den standhaftige Marguerite. Mange gange i første halvdel af bogen rullede jeg med øjnene og sukkede, og følte egentlig at kærlighedshistorien overtog selve tidsrejsedelen, men heldigvis skete der et skift, og de to dele byttede plads. Jeg skal ikke kunne sige om det er fordi du rent faktisk lagde fokus andetsted, eller fordi jeg ”overgav” mig, og rent faktisk blev opslugt af kærlighedsdelen. Ligegyldig hvad blev de rullende øjne erstattet med paniske sideskift for at finde ud af hvad der nu ville ske.

Selve tidrejsedelen, som jo nok i princippet er dimensionsrejser i stedet, var super spændende! Filosofien og logikken fungerede fuldstændigt for mig, og jeg troede fuldt og fast på at det var realistisk. Det at universet er delt op i forskellige parallelle verdener, opstået på grundlag af de forskellige valg og retninger ethvert menneske har kunne foretage sig, ligger meget tæt op at den forståelse jeg selv ville kunne have, i forhold til tidsdimensioner og tidsrejse.
Selvom jeg ved læsningens start var skeptisk, formåede du alligevel at omvende mig, og jeg glæder mig rent faktisk at læse videre i næste del, som forhåbentlig byder på lige så mange rejser mellem verdener.

Kærlig hilsen

Claudia Gray: A Thousand Pieces of You (Firebird #1). Harper Teen. 4/5

6 kommentarer :

  1. Den lyder virkelig spændende - og sikke et smukt cover :) Den skal vist på TBR listen

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du også vil kunne lide den! :)

      Slet
  2. Åh, den lyder spændende. Og ligesom Iben er jeg helt vild med coveret!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er simpelthen sådan et smukt cover!

      Slet
  3. Den er simpelthen så god den bog! Jeg har lige investeret i bog nummer 2 og glæder mig gevaldigt til at se hvilke verdner de kommer til at besøge denne gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er spændt på at høre om 2'eren kan leve op til dens forgænger :)

      Slet