torsdag den 3. marts 2016

Kære Bogreol - Nye Tilføjelser i Februar



De nye bøger på bogreolen i februar har bestået af en fantastisk blandet bunke. Anmeldereksemplarer, gaver og tilbud jeg ikke kunne stå for.

Garth Risk Hallberg: Byen brænder (Anmeldereksemplar fra Lindhardt & Ringhof)
"Byen brænder" er en episk fortælling, og en intimiderende størrelse bog, men også det hele værd. Derfor var jeg også rigtig glad for at Lindhardt & Ringhof ville sende mig et eksemplar, som endda blev leveret i en kasse fyldt med "Byen brænder" merchandise, som vist her, og som har betydet at jeg stadig finder glitter de mest mærkelige steder i min lejlighed.

Anthony Doerr: Noget om Grace (Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag)
Ingen tvivl om at Doerrs udgivelse "Alt det lys vi ikke ser" var sidste års største succes, og jeg skrev også et brev om den her. Nu har Politikens Forlag udgivet Doerrs debutroman på dansk, og jeg har været så heldig at få den af forlaget. Jeg er pt. i gang med den lige nu, og den lover godt.

Chimamanda Ngozi Adichie: En halv gul sol og Americanah
Jeg har tidligere læst "Americanah" (brev her), og det var helt klart en rigtig god læseoplevelse, som gav mig indblik i både den afrikanske kultur, såvel som den amerikanske. Da jeg ville udnytte min ekstra måneds Plusbogs medlemskab, endte jeg med at købe disse fine nye paperbackudgaver af Adichies romaner, hvoraf jeg endnu ikke har fået læst "En halv gul sol" (hvor filmatiseringen faktisk findes på Netflix). Til sommer bliver endnu en Adichie-roman genudgivet, "Lilla Hibiscus", og jeg skal helt sikkert også have købt den.

Dodie Smith: I Capture the Castle
Da jeg lå syg i sengen i et par dage, kunne jeg ikke dy mig fra at bogshoppe på nettet. Jeg havde kun tænkt mig at "vindueshoppe", men da jeg fandt ud af at denne fine udgave af klassikeren var udsolgt fra forlaget, gik jeg lidt i panik. Den har længe stået på ønskelisten, og jeg gik straks i gang med at opstøve et eksemplar. Heldet var med mig, og jeg fandt et helt nyt eksemplar fra en britisk bogbutik, til en fair pris, som også blev leveret ret hurtigt. Min lykke er gjort.

Franz Kafka: The Castle
Da jeg tog til Arnold Buscks førudsalg, vidste jeg at der lå en goodiebag til mig, med nogle bøger i som jeg havde valgt på forhånd (se nedenstående). Derfor skulle det dog ikke afholde mig fra at kigge udsalgsbøgerne ordentlig igennem inden da, og jeg stødte derfor på denne udgave af Kafkas "The Castle" fra Penguin Modern Classics-serien. Jeg har i forvejen et par bøger i denne serie, og denne her vil selvfølgelig passe godt ind.

Dorothy Koomson: The Woman He Loved Before (Gave fra Arnold Busck)
Denne bog var i den goodiebag jeg fik fra Arnold Busck. Det er ikke længe siden jeg hørte to af Koomsons lydbøger, og blev straks hooked, og var faktisk begyndt at planlægge at købe alle hendes bøger, fordi hun skriver virkelig SÅ godt. I mit hoved var det derfor et klart tegn på at jeg blev nødt til at eje bogen, nu hvor den var en del af Arnold Buscks udsalg.

Umberto Eco: The Name of the Rose (Gave fra Arnold Busck)
Endnu en bog fra Goodiebag. Der er ikke ret lang tid siden at Umberto Eco døde, og jeg havde faktisk planlagt at få læst noget af ham, hvor "The Name of the Rose" var det oplagte valg for mit vedkommende. Jeg har tidligere set filmen, og den overraskede mig meget positivt, så jeg håber at bogen kan gøre det samme.

Lionel Shriver: Hvad med Kevin?
Med min bestilling af Adichies bøger fra Plusbog, tilføjede jeg også denne bog i min bestilling. Jeg har læst den tidligere (Den første udgave der hedder "Vi er nødt til at tale om Kevin"), og jeg elskede den virkelig meget. Jeg så faktisk filmen først (som også er rigtig god!), men utrolig nok er det en af de sjældne tilfælde hvor filmen er god, og bogen er god. Jeg vil simpelthen ikke kunne vælge mellem de to.

Claire North: Harry Augusts første femten liv (Anmeldereksemplar fra Rosinante)
Da jeg opdagede at denne bog vil blive udgivet i Danmark, skyndte jeg mig at skrive til Rosinante for at høre om det var muligt at få lov til at anmelde den, og det var de så søde at lade mig gøre. Det er en unik historie, omhandlende en form for tidsrejser (jeg er fan!), og helt sikkert ikke noget jeg havde læst før, ligesom jeg ikke tror jeg kommer til at læse noget lignende igen. Mit brev til North kan læses her.

Stephen King: 22.11.63
På mit arbejde var denne King-bog kasseret og sat til salg til vores halvårlige bogudsalg. Jeg valgte at redde den (som jeg vælger at se på det) og tog den med hjem, for jeg har længe gerne ville læse den. Igen er det en fortælling om tidsrejser (ja, jeg elsker virkelig tifsrejser!), og som jeg kan forstå det, så er der lavet en miniserie om bogen, som bliver vist for tiden i USA. Så snart jeg har læst bogen, skal jeg helt klart se serien.

Kærlig hilsen

6 kommentarer :

  1. Uha, den der fornemmelse når man går i panik over en bog der ikke kan fås i den ønskede udgave længere. Heldigt at du fandt den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en skrækkelig følelse :p

      Slet
  2. Sikke en fin stak, men du knuste lige mit hjerte... Den udgave af 'I Capture the Castle' har jeg også været forelsket i for evigt. :( Nå.. Men krydser fingre for, at de laver en ny flot udgave så...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh undskyld, søde Malene. Måske vælger de endda at printe et nyt oplag, nu når efterspørgslen er så stor. Man kan vel håbe :)

      Slet