tirsdag den 17. maj 2016

Kære Colleen Hoover (Forbandede kærlighed)

Jeg har længe været lidt iffy omkring at skulle New Adult (NA) bøger. Ikke fordi jeg som sådan har noget problem med at skulle læse bøger fyldt med kærlighed, og som følger livet hos unge på min alder, men mere fordi at jeg tror at jeg lidt er en snerpe når det omhandler sex i bøger. Af en eller anden grund så føler jeg at (meget) beskrivende sexscener fuldstændig kan være et turn-off (høhø) for mig når jeg læser en rigtig god bog, og som jeg har forstået, så er NA i højere grad fyldt med sex end hvad jeg er vant til at læse om.

Jeg var dog måske begyndt at se mig lidt lun på at skulle prøve at give mig i kast med sådanne bøger alligevel, for jeg har jo også ret meget FOMO (fear of missing out), så når jeg læser den ene efter den anden af gode anmeldelser af diverse NA-bøger, bliver jeg jo lidt misundelig på de gode læseoplevelser, og jeg tænkte hvilket bedre sted at starte end hos dronningen af NA: Dig! 

I Forbandede kærlighed mødes Tate og Miles der begge er i start/midt-tyverne og hurtigt bliver tiltrukket af hinanden. Miles er hemmelighedsfuld og ønsker ikke at dele ud af sin fortid, og, som han fortæller Tate, så skal hun heller ikke forvente en fremtid med ham. Tate, total forblændet af den pæne mand, accepterer disse betingelser, og de begynder på et hedt forhold kun bestående af sex. Lidt efter lidt opdager Tate at det er sværere at holde følelserne ude af ligningen når det omhandler uforpligtende sex med Miles, og hun begynder nu at kæmpe med sig selv om hun skal fortsætte sin aftale med Miles, og måske få sit hjerte knust hen ad vejen, eller om de skal stoppe helt, og dermed være garanteret hjertesorg. 

Selve kærlighedshistorien mellem Tate og Miles kunne jeg rigtig godt lide, også selvom jeg til tider havde lyst til at råbe lidt af dem begge, men det er jo kun positivt at du kan provokere sådan en reaktion ud af mig. Miles var nok den karakter jeg endte med at holde mest af, selvom han til tider kunne være en kæmpe røv. Miles' kapitler, der fortalte om hvad der skete i hans fortid, var simpelthen så rørende og fængende, at jeg næsten skulle stoppe mig selv fra at smuglæse længere frem i bogen. Jeg blev bare nødt til at vide hvad der skete i Miles' liv, der gjorde at han ville sværge alt kærlighed fra sig. 

Og så lige det med sex. Jeg har ingen idé om mængden af sex i andre NA-bøger, men jeg syntes godt nok det var lige dominerende nok i din bog. For mig ville bogen have været ligeså god, eller nok endnu bedre, hvis alle de beskrivende sex-scener lige så pænt blev visket ud, men oh well, man kan ikke altid få det som man gerne vil have det. Du har i hvert fald ikke afskrækket mig fra at prøve at læse lidt flere bøger indenfor genren, især ikke hvis de kan være lige så sjove som din roman. 

Kærlig hilsen

Colleen Hoover: Forbandede kærlighed. Org. titel: Ugly Love. Gave fra Lovebooks / Lindhardt & Ringhof. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar