torsdag den 23. juni 2016

Kære Dawn Kurtagich (The Dead House)

Med The Dead House har du skrevet en bog på et vildt spændende grundlag, men alligevel endte jeg med at blive en smule skuffet. 

Så længe Kaitlyn kan huske, har hun været søster til Carly. Problemet er at ingen læger eller psykologer tror på hende eller Carly, fordi de to piger deler krop. Om dagen har Carly ejerskab over kroppen, om natten er det Kaitlyns tur. Efter at have været blevet udskrevet fra den psykiatriske afdeling, prøver Carly og Kaitlyn at opretholde et normalt liv - begynder i skole igen og hænger ud med deres respektive venner, hvad enten det er om dagen eller om natten.  
Bogen består bl.a. af dagbogsnotater, og interviewtransskriberinger, for at kunne give et samlet billede af Kaitlyns liv, og leder frem til at fortælle om en hændelse på hendes skole, som endte med at flere elever døde. 

Jeg kunne egentlig rigtig god lide din blanding af virkemidler for at kunne fortælle historien om Kaitlyns liv i den her begrænsede periode frem til den dødelige hændelse, og jeg var især helt vild med at vi som læser stort set kun oplever det fra Kaitlyns synspunkt, i forhold til at det er hendes dagbogsnotater vi får lov til at læse. Det er interessant, for lægerne mener nemlig at Kaitlyn er den "falske" søster, ergo at Kaitlyn er Carlys splittede personlighed, som udspringer af traume, og at målet er at Kaitlyn skal forsvinde. 

Hele det psykologiske aspekt var vildt interessant, og egentlig også meget uhyggelig i sig selv, så derfor begyndte jeg også at rynke lidt på næsen over at du begyndte at inddrage okkult magi ind i historien. For mig ville det have fungeret meget bedre, hvis fokus lå på hele ideen om splittede personligheder, om Kaitlyn og Carly talte sandt, eller om Carly vitterlig er psykisk syg. Så det der for mig startede ud som en virkelig stærk psykologisk gyser, endte med at blive for paranormal for min smag. Lidt ligesom det der skete for mig under læsningen af The Unbecoming of Mara Dyer-serien.

Kærlig hilsen
Dawn Kurtagich: The Dead House. Orion Children's Books. 3/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar