tirsdag den 7. juni 2016

Kære Jessica Knoll (Verdens heldigste kvinde)

Kender du det med at man begynder på en bog, som man egentlig tror man i forvejen har fået spoilet, men det så viser sig at bogen tager en helt anden drejning end man havde forventet? Sådan havde jeg det med din debutbog Verdens heldigste kvinde.

I bogen lever TifAni, nu kaldet Ani, det perfekte liv med et godt job på et kvindemagasin i New York, hun går med det nyeste tøj, og spiser på alle de rigtige restauranter, og snart skal hun giftes med den perfekte mand. Hvad ingen ved, er at Ani meget bevidst sørger for at iscenesætte sig selv til at virke som en kvinde der har styr på det hele, en kvinde der har kontrol over sit liv, en kvinde der er utrolig heldig efter det der skete med hende da hun var 14 år gammel. 

I starten fornemmede jeg en lighed mellem din bog og American Psycho, hvilket også var lidt sjovt, når du selv nævner Patrick Bateman i bogen. Denne lighed skyldtes især Anis tanker om hvordan hun kan virke perfekt på overfladen, og manipulere andre til at gøre det hun har brug for, men nogle kapitler inde går det op for mig at Ani ikke er den "typiske" Batemanpsykopat, men rent faktisk bruger dette som et beskyttelsesværn mod andre, og især som et værn for det der skete mod hende i en ung alder. 

Jeg synes din bog kommer omkring vigtige emner, som voldtægt, slutshaming, overfald, mobning og gruppepres, og jeg synes det er virkelig modig af dig at inkludere dine egne oplevelser med at blive voldtaget, som ligger til grund for Anis oplevelser med selvsamme. Selvom læserne af din bog kan opfatte Ani som følelseskold, oplevede jeg det som en ægte reaktion overfor alt det hun har været igennem, og det gjorde at din bog virkelig påvirkede mig. 

For nogle vil din bog være en thriller - et mysterie med et twist, men for mig var det et psykologisk drama, der på den hårde måde viser hvad den menneskelige psyke er i stand til, når det står overfor modgang.

Kærlig hilsen

Jessica Knoll: Verdens heldigste kvinde. Org. titel: Luckiest Girl Alive. Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar