torsdag den 1. september 2016

Kære Opsamlingsliste - August

Månedens læste bøger

Månedens favorit
Der er ingen tvivl om at Yanagiharas Et lille liv og Papes Planen, var de to bedste bøger jeg fik læst sidste måned. Faktisk havde jeg indtil da kun givet én bog 5 stjerner i år (Carry On), så jeg var lidt nervøs for om der slet ikke var andre bøger der kunne bestå mine "høje standarder", men den frygt forsvandt igen efter endt læsning af to så vigtige bøger. Min brev om "Et lille liv" kan læses her, og brevet om "Planen" kan læses her

Månedens overraskelse
Jeg var faktisk meget overrasket over at jeg bedst kunne lide Mhairi McFarlanes Fra og med dig, end jeg kunne lide hendes Det er ikke mig, det er dig. Jeg har hørt og læst meget ros om den sidstnævnte, og glædede mig også rigtig meget til at opleve at tegningerne deri skulle tilføje mere til historien, men den endte med at føles som en meget rodet fortælling for mig, hvor tegningerne deri ikke havde så stor betydning alligevel.

Månedens skuffelse
Det er som sådan ikke en skuffelse, for jeg havde ikke forventet andet, men i denne måned læste jeg for første gang en Danielle Steel bog, nemlig En dyrebar gave, og nøj hvor var den skrækkelig. Det er i hvert fald ikke nødvendigt for mig at læse andre af hendes bøger, for denne endte med at være en kæmpe klichefyldt historie, hvor hovedpersonen ikke kunne se at hun blev undertrykt af en dominerende mand, og Steel så ender med at lade de to "live happily ever after". Det fungerer ikke for mig.

Månedens anbefaling
Foruden at jeg syntes at alle skal læse Morten Papes Planen (læs mere om hvorfor her), så syntes jeg også at Ned Vizzinis It's Kind of a Funny Story er vigtig læsning. Den handler om en dreng der ikke kan klare det pres han lægger på sig selv, og ender med at lade sig indlægge på en psykiatrisk afdeling. Bogen føles meget ærlig, netop fordi Ned Vizzini selv havde været indlagt, og påbegyndte bogen lige så snart han forlod stedet. Selvom jeg synes det er en vigtig bog, så føler jeg stadig at den ender lidt for "rosenrødt" med at alt ordner sig i sidste ende, hvilket Ned Vizzinis selvmord viser ikke altid er realiteten. 

Mest forventede læseoplevelse i september
Pt. er jeg i gang med Stephen Kings The Stand, hvilket er en moppedreng på over 1300 sider, så forventer at det er en bog der kommer til at strække sig langt ind i september. Indtil videre tegner det sig til at blive en god og spændende bog, så jeg glæder mig til at finde ud af hvad der kommer til at ske.

Opsummering af august
August har for mig bestået af lidt af en reading slump. Jeg har ikke følt mig meget motiveret til at læse denne her måned, til trods for at jeg havde en uges ferie midt i måneden. Derudover har meget af min læsning været præget af bøger jeg har fået tilsendt, som jeg har skulle skrive lektørudtalelser på, hvilket er et lille bijob jeg har ved siden af at være bibliotekar. Disse lektørbøger vælger man ikke selv, og derfor har jeg også fået nogle stykker der måske har dræbt min læselyst lidt. Jeg håber dog at dette ændrer sig, når jeg kommer ind i en ordentlig dagligdag igen efter ferien. Det er utroligt hvor lidt én uges ferie kan ødelægge ens tidligere rytme.

Kærlig hilsen

Ingen kommentarer :

Send en kommentar