tirsdag den 25. oktober 2016

Kære Boris Hansen (Vejen til Panteon)

Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen. Jeg læser faktisk sjældent dansk fantasy og science fiction. Det er bare ikke så tit at jeg støder på danske bøger, hvor plotbeskrivelsen drager mig nok ind, til at jeg vil påbegynde læsningen af dem. Men efter at Nanna Foss (som jo har skrevet nogle af mine yndlingsbøger! Og hun er dansk!) roste din nye bog Vejen til Panteon, så blev jeg jo nødt til at læse hvad all the fuss was about... Og jeg istemmer mig koret af alle de glade læsere.

I bogen lever Lucas og hans venner i Zonen, hvilket i princippet bare er et trist og gråt sted fyldt med beton, hvor de unge mennesker bare går og venter på at kunne forlade Zonen og komme ud i en ny tilværelse som voksen med job. Da Lucas' veninde Cassandra pludselig forsvinder, drager Lucas og nogle af de andre venner afsted for at finde hende, hvilket leder dem til en helt ny verden, befolket af bl.a. guder og engle.

Det jeg egentlig synes er ret fedt ved din bog, er at vi som læser følger Lucas. Og Lucas er en helt almindelig dreng, som opdager at der er noget specielt med bedsteveninden Cassandra, og allerede her bryder du alle fantasy-klicheerne. For det er Cassandra der er bogens special snowflake, men det er igennem Lucas' øjne vi følger historiens udvikling, og det synes jeg er et frisk pust til disse typer bøger. 
Noget andet fedt, er jo selvfølgelig Lucas' sidekick, som kommer med fantastiske referencer til andre fantasyverdener, og som virkelig fik mig til at føle at "hey - de lever i en verden ligesom vores". Dét blandet sammen med et rigtig godt sprog, gjorde det meget lettere for mig at leve mig ind i historien - selv på trods af at denne fantasyverden også bestod af engle og guder, noget som jeg ellers ikke er den store fan af. Det jeg nok egentlig prøver at fortælle, er at jeg helt sikkert skal læse videre i din serie! Kudos to you Boris.
Kærlig hilsen

Boris Hansen: Vejen til Panteon (Panteon-sagaen #1). Anmeldereksemplar fra Tellerup. 4/5

Ingen kommentarer :

Send en kommentar